Islanda – Ţara de foc şi gheaţă


Un colţ de lume aproape necunoscut românilor este Islanda. Despre care omul ştie în general cam atât: Reykjavik, capitala (care, apropo, se citeşte Reichiavik şi nu altfel), gheizeri, ceva gheţari şi, mai nou, Eyafjalljøkull, pişpirică acela de vulcan care a paralizat jumătate din zborurile lumii moderne în mai. Când am ajuns acolo prima dată, cu vreo 4 ani în urmă, înainte să îi facă praf celebra criză mondială, am avut un şoc. Am găsit o ţară extrem de modernă, cu nişte facilităţi uluitoare pentru o populaţie care dacă numără 320 000 de locuitori. Cu oameni extrem de stilaţi şi simpatici, vorbăreţi şi haioşi, contrar mitului „nordici reci”.

Islanda este complet diferită de tot ceea ce ştim. Ei înşişi o numesc „Ţara de gheaţă şi foc”. Găseşti la un loc: vulcani, cutremure, peisaje lunare, dar şi cel mai mare gheţar din lume după Antarctica şi Groenlanda. Cascade minunate, gheizere (deşi îs doar două, unul dintre ele Gheysir fiind cel care a denumit fenomenul şi pe care nu am avut norocul să îl prind erupând),Þingvellir, parc naţional intrat în patrimoniul UNESCO, locul unde cele doua plăci tectonice continentale se întâlnesc (cea europeană şi cea nord americană) . Este unul dintre cele mai interesante locuri  din vestul Islandei şi acolo a fost declarată independenţa Islandei (care depindea de … cine credeţi? Danemarca) în timpul celui de al doilea război mondial.  Tot acolo a fost înfiinţat primul parlament islandez Althing  în anul 930, care a continuat să fie loc de întâlnire până în 1798.  Şi, nu în ultimul rând celebra Blue Lagoon. Un paradis de ape termale turcoaz, unde poţi lâncezi în apa caldă, în timp ce deasupra ninge… Iar fulgii se topesc undeva, la un metru deasupra apei.

Reykjavik este o capitală extrem de modernă şi de vibrantă, unde poţi găsi de toate pentru toţi: de la piscine termale în aer liber (şi care trebuiesc încercate, este o experienţă absolut deosebită), patinoare,  centre sportive unde pe trei etaje poţi găsi: teren de fotbal acoperit de dimensiuni UEFA, centru de fitness, bazin de înot şi patinoar, până la muzee de artă, galerii, operă, filarmonică sau restaurante deosebite. În 2011 se va deschide şi noua operă şi sală de concerte Harpa (proiectul îl puteţi vedea mai jos, clădirea este în construcţie – ar fi trebuit să fie deja terminată dar crahul financiar de acum doi ani a făcut imposibil acest lucru).

Intr-o săptămână voi fi acolo. Aici am vrut doar să vă arăt puţin ce minunăţie de ţară poate să existe acolo, exact lângă cercul polar. Restul … vă povestesc când mă întorc. Cu poze.

Vă las cu o cameră web instalată la Blue Lagoon. Sper să vă placă. Tot pe acel site puteţi vedea şi ceva imagini live din Reykjavik (Reykjavíkurtjörn – lăculeţul Reykjavik) sau de la Eyjafjallajökull. Vizionare plăcută.

9 comentarii

Din categoria Uncategorized

9 răspunsuri la „Islanda – Ţara de foc şi gheaţă

  1. Nemokrat

    Ma bucur ca ai revenit, Kaninus. Ne-ai lipsit.

  2. Ovidiu

    Nu as baga mana in foc ca Islanda este un colt de lume necunoscut romanilor. Mai ales dupa 1 ianuarie 2007, toate colturile lumii au fost invadate de romani. Un articol interesant este „Romanii nu se dau dusi din Islanda” aparut pe evz.ro in aprilie anul acesta.
    Frumos noul design al blog-ului.

    • Multumesc Ovidiu.

      Intr-adevar, dar sunt putini si cei care au ajuns acolo vor sa faca ceva. Si in Feroe sunt in jur de 80 de romani, marea majoritate veniti cu sportul sau cu religia. Sa stii ca am auzit o singura data romana, intr-un mall in Reykjavik, doua doamne admirau niste picturi expuse intr-un restaurantel unde ne place noua sa mancam.

      Se poate sa stie cativa, dar marea majoritate habar nu au ce tara frumoasa este. Eu imi doresc sa ajung sa muncesc macar cativa ani si sa stau acolo. Desi Feroele imi suntextrem de dragi, in Islanda sunt mult mai multe posibilitati de munca si imi plac foarte mult oamenii. Sunt atat de simpatici si prietenosi, nu vezi urma de sovinism sau rautate… Apropo,in ciuda insangvinarii, sunt una dintre tarile din Europa cu cea mai mare speranta de viata.

      • Mélanie

        Excelent si veridic raspuns, am constatat totul la fatza locului, în august-2007, ca turisti; speram sa revenim în fascinanta Islanda macar înca o data. NU am întâlnit români, în schimb multi polonezi, între 25-35 ani, stabiliti acolo de câtiva ani, multumiti, bine-integrati, fara eventuale planuri de-a reveni pe continent.

      • Oh, deci chiar ai fost in Islanda. Poate odata si odata te opresti si mai la sud, in Feroe. Nu gasesti poate atata modernism, dar gasesti o natura de o frumusete absoluta si un sarm aparte.

        Oricum, dupa ce ma intorc saptamana viitoare promit un articol mai detaliat, cu poze, avem de gand sa mergem un tur pana in sud, la Vík, un satuc aflat la „picioarele” vulcanului Katla, cel de a carui eruptie se tem toti.

  3. Mélanie

    Nu avem înca-n plan Feroë, but who knows?! It’s a small world… 🙂

    Cred c-as putea trai în Norvegia(Alesund) sau/si Japonia(Kyoto), unde am fost de 3 ori… ne consideram cetateani universali, europeni, eu fiind nascuta-n România si domiciliata-n Franta, patria mea adoptiva, unde voi fi trait mai multi ani decât în tara-mi natala…

  4. Dacă te hotărăşti vreodată, uşa ţi-e deschisă. de un lucru sunt însă convinsă: nu cred că îţi va părea rău, sunt nişte meleaguri de o frumuseţe uimitoare, unul dintre lucrurile care m-au împiedicat mai mereu să plec…

  5. Mélanie

    Multumesc anticipat pentru generozitate, stiu din documentare si imagini ca insulele „tale” sunt minunate si-ti înteleg perfect hotarârea de-a te fi fixat acolo… si-apoi, nu degeaba anticii sustineau deja ca „patria e acolo unde te simti bine.”, afirmatie valabila si actuala.

    Sincera sa fiu, pâna la descoperirea blogului tau, nu mi-am imaginat ca si-acolo traiesc români, ceea ce confirma o zicala citita undeva:”lumea-i plina de români…” 🙂

    Îti reîntorc propunerea: daca vei ajunge vreodata prin sud-vestul Frantei, în pitoreasca regiune Midi-Pyrénées, adresa mi-o vezi, asa ca… lemme know and keep me posted, please. 🙂

Lasă un răspuns

