Diferenta de mentalitate – Paiul din ochiul celuilalt


Plecată zilele trecute cu al meu soţ să fac ceva cumpărături, am dat cu ochii de o fătucă de vreo 13-14ani, îmbrăcată alandala. O fustă fuchsia, în genul celor purtate de fetele-clovn la circ, ciorapi verzi, parul in toate culorile pamantului: roz, verde şi nu mai reţin ce alte nuanţe. 

M-am întors către al meu şi am încercat să zic ceva dezaprobator. Răspunsul a venit scurt şi tăios „Nu este o chestiune care să te privească pe tine!” Pentru moment am pus bot, mai ales ca el nu e genul care să aibe astfel de reacţii. După care am realizat că are dreptate. Deşi trăiesc de atâta amar de vreme într-o altă ţară, nu m-am dezbărat de obiceiul prost al românului de a ii judeca pe cei din jur. În funcţie de cum arată, cum sunt îmbrăcaţi, cum vorbesc. Suntem maeştri în a pune etichete. Ne place să îi comentăm pe cei din jur şi iubim când lumea îşi îndreaptă violenţa verbală către oricine altcineva decât noi. Şi ne place să acuzăm gălăgios şi cu patos.

 Îmi sună cumva un pic a răzbunare sau, mai bine zis a simţ de inferioritate. Nu ştiu de ce românii se subestimează întotdeauna. Străinii (adesea) sunt priviţi ca nişte zei. Uite, vecin de al meu de la bloc, un domn în vârstă, cu foarte mult bun simţ, la care ţin foarte mult şi care mă consideră precum fiica dânsului. Nu îl pot dezobişnui să îmi zică doamnă, iar pe al meu, când îl vede, aproape că face reverenţe. Am încercat să facă să înţeleagă că soţul meu e un om ca oricare altul, vorbeşte doar o altă limbă. În rest nicio diferenţă. Nu am avut succes! 

Ceea ce mi se pare cel mai grav este intoleranţa şi impermeabilitatea unora care au impresia că opinia lor este lege. Aia au văzut ei la televizor sau au citit pe net sau într-un ziar (nu întotdeauna bun), iar tu eşti un idiot care susţine contrariul, eşti orb, pentru că nu vrei să accepţi „adevărul” pe care ţi-l expun ei. Şi, ceea ce este cel mai important, ei ştiu cel mai bine, nu tu, care poate ai mai mult contact cu problema respectivă, care poate eşti expus ei într-o măsură mult mai mare la ea decât cineva care a auzit el de la… sau din…

 Mi se întâmplă adesea să fiu atacată pentru dorinţa mea de a prezenta lucrurile aşa cum sunt ele în realitate. La început mă afecta şi mă întrebam cum pot fi unii oameni atât de încrâncenaţi încât nici măcar să nu dea o şansă măcar unor explicaţii. Oameni cu şcoală, care vor să pară informaţi, dar care nu fac niciun efort să asculte şi opinii contra, argumentate eventual, pentru că asta ştiu ei, iar cei ce îi contrazic, sunt nişte idioţi care bat câmpii.

 Mi-a părut rău că am deschis gura şi am zis ce am zis despre fătuca respectivă. Putea să fi jucat intr-o piesă de teatru la şcoală, putea să fi făcut parte din vreun show pentru copii, putea pur şi simplu să îi placă ei să se îmbrace aşa. Am realizat că am învăţat ce înseamnă răbdarea trăind în această ţară, dar mai am de învățat şi ce înseamnă toleranţa.

9 comentarii

Din categoria Uncategorized

9 răspunsuri la „Diferenta de mentalitate – Paiul din ochiul celuilalt

  1. Gandul ca o sa am copiii si n-o sa pot sa ii controlez ma inspaimanta. Cred ca generatiile noastre am fost totusi niste copii cuminti, respectuosi, educati…Nu stiu daca o sa pot sa fiu o mama buna.

  2. Fetelor, ma bag si eu un pic ca musca, dar vreau sa va spun doua chestii. In primul rand, Kanin, sa stii ca si mie mi s-a atras atentia ca tind sa ma reped sa emit judecati de valoare. Si eu cred ca e o chestie care vine din educatia poporului nostru, dar e bine cand o sesizam si incercam s-o tinem in frau. Nu prea imi iese mie intotdeauna, dar macar stiu ca fac asta. 😛
    Si pentru Grapefruits: Draga mea, sa nu te superi si sa nu te sperii mai tare, dar probabil ca nu o sa iti poti controla copii prea multa vreme. Si nici nu cred ca ar fi bine. In orice e nevoie de un echilibru. Eu nu sunt mama dar, ca noi toti, sunt copilul cuiva. Din perspectiva asta iti spun ca treaba cu controlul face mai mult rau decat bine. Cred ca ce poti face tu, ca parinte, e sa-ti ajuti copilul sa creasca si sa-l sustii sa mearga pe acel drum pe care el il alege, chiar daca drumul asta n-o sa fie presarat doar cu impliniri si n-o sa fie tocmai cel pe care tu ti l-ai fi dorit.

  3. Andreea, cate palme am luat eu aici din cauza prejudecatilor cu care am venit din Romania… Sa stii ca am inceput sa fiu constienta si sa incerc sa imi corectez tendinta asta.

    @Grapefruit, in vest copiii au mult mai multe libertati decat acasa. Intr-un fel poate ca e bine, societatea ii cerne, cei care vor sa faca ceva, fac, iar parintii care sunt in stare sa le creeze valori o fac. Poate ca e mai bine, poate ca e mai rau. Nu stiu ce sa zic. Societatea feroeza este in extrema cealalta a Romaniei, multi parinti nu le impun nimic si totusi multi sfarsesc ajungand ceva si multi sunt mult mai ambitiosi si cu un tel in viata decat multi dintre cei care cresc cu reguli stricte.

    Ca fapt divers, chiar am fost la un seminar unde incercau sa ma convinga ca „copii stiu foarte bine ce e rau si ce e bine si ca noi, adultii, trebuie doar sa incercam sa ii indrumam fara a le impune limite….” Nu ca voi accepta asa ceva vreodata. Chiar atat de mult nu ma pot schimba.

  4. Sunt cat se poate de acord cu tine. Consider ca ar fi foarte bine daca am sti sa ascultam si parerile celor din jur si sa incercam cel putin sa acceptam ca nu o sa putem schimba lumea si felul ei de a gandi oricat de mult am vrea. La urma urmei, persoana cu care ai o discutie in contradictoriu asupra unui subiect unde crezi ca ai suta la suta dreptate, crede exact acelasi lucru ca tine. Nu puteti sti care parere e mai aproape de realitate. De aia ar trebui sa stim sa acceptam si parerile celor din jur. Cat despre adolescenta in cauza, e absolut treaba ei cum se imbraca atata timp cat nu umbla nud pe strada, deranjand trecatorii(sau bucurandu-i pe unii :D). Tare m-am saturat ca la orice pas sa fie criticati toti, chiar daca o fac si eu cateodata. Incerc sa lupt cu asta. In fine, un om destept zicea: Mintile ilustre discuta idei, cele inteligente si medii discuta evenimente, iar mintile reduse discuta pe altii. 🙂

  5. Sunt la munca, nu am timp de mai mult, dar: adevarat! Oricum la noi in tara, capra vecinului da mai mult lapte….. O mentalitatea ce se va schimba cu greu sau deloc… O vom da in prostie pura.

    Cu bine!

  6. @Phlom, nu am mai reusit sa intru pe mes,imi merge Internetul cu galme. Din alea urate. Acuma sunt pe dial-up-ul lui socra-miu. Cand se rezolva dau pe acolo.

    @gisellemicle, sunt perfect de acord. Ma bucura cand mai vad si persoane gandind asa si multumesc si pentru aforism, chiar am de gand sa il folosesc, este atat de adevarat. Sper sa mi-l aduc aminte ori de cate ori ma mai trezesc barfiind aiurea-n tramvai.

    Noapte buna tuturor!

  7. Imi pare bine ca suntem intr-un gand 🙂
    Cu placere pentru aforism. Mie imi e intr-adevar de folos. Doar gandul la el ma mai opreste cateodata sa-mi inchid gura si mintea. 😀

  8. melkquelk

    Hm. Inteleg pointul care vrei sa-l faci, dar in acelasi timp nu inteleg pointul. Daca cineva (tu de exemplu in situatia asta) are o parere (de ex, fata X e imbracata bizar, cred eu), atunci poate sa o spuna. Nu? A spune o parere nu inseamna sa ti-o impui. E infinit mai rau ca in numele tolerantei sa fii fortat(a), delicat sau nu, sa taci din gura. Si de fapt: Ce e aceea toleranta, atunci? Constrangerea (implicita) de a trebui sa-ti tii gura si de a nu putea sa emiti nici o judecata (buna sau rea, asta e complet alta treaba) pentru ca, daca o emiti, inseamna ca nu esti tolerant?? Asta nu e toleranta, asta e fascism camuflat.

    Repet: nu e important daca judecata e corecta sau nu (indiferent de sistemul de valori in care judeci ceva) – ce e important vad eu e faptul ca toleranta NU poate fi echivalata cu presiunea mascata de a nu face comentarii pentru ca pot fi interpretate ca politically incorrect.

    Finally: de ce sa iti para rau pentru ceva care instinctual simteai ca vroiai sa spui? Daca extrapolam de aici, inseamna ca in curand poate sa ne para rau de orice actiune care ne reprezinta autentic (bine sau rau, whatever the value system is).

    Sau nu?

    • Nu m-a presat nimeni, in definitiv daca spuneam ceva o faceam fata de sotul meu, care nu ma judeca. Alta era ideea. Incercam sa explic ca, prin firea noastra, ne repezim sa judecam. Remarca pe care as fi facut-o ar fi fost ceva de stilul „Uite-o si pe asta cum e imbracata! Maica-sa aia nu o vede?” si asta din start ar fi fost o dovada de prejudecata. Dap, puteam sa spun ca mi se pare ca e imbracata un pic in contradictie cu ceea ce consider eu potrivit unei pustoaice (ceea ce iarasi e subiectiv, pentru ca, desi candva, acum vreo 100 de ani, aveam aceleasi clashuri cu maica-mea, nu mai pot sa ma cobor la mintea si gusturile celor foarte tinere) sau ceva de genul asta si atunci, intr-adevar, nu ar fi sunat rau. Dar … ma pregateam sa o judec si sa o judec cu asprime.

      Este o mare diferenta intre a iti expune parerile fara discernamant si a te trezi izolat de societate pentru ca esti prea vehement sau poate, prea intolerant si alta sa fii impartial in ceea ce spui si onest. Ma refeream numai si numai la parerile absolut subiective pe care le avem uneori, cand nu incercam altceva decat sa ne facem pe noi insine a ne simti bine, pentru ca suntem mai destepti, mai inteligenti, cu mai mult bun gust etc. decat altii. Si nu la simplele discutii in care analizezi o situatie sau discuti caracterul omenesc.

      In tara in care traiesc oamenii sunt mai putini interesati sa judece dupa aparente (desi unii o fac) si mai mult dupa ceea ce poti. Problema este ca fiind vorba de o societate atat de mica este simplu sa ti se duca buhul unui om imposibil, ca incep sa se fereasca toti de tine. Si, crede-ma nu este un avantaj.

Lasă un răspuns

